Zmiany w dodatkach mieszkaniowych od 1 lipca 2021 r.
Od 1 lipca 2021r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Zmieni się także wzór wniosku.
Nowy wzór wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego został ustalony Uchwałą Nr XXXIV/300/2021 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 29 czerwca 2021r. W załącznikach do uchwały znajduje się także nowy wzór deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego oraz inne niezbędne dokumenty do pobrania.
Zmieniają się też zasady wyliczania dochodów gospodarstwa domowego.
Od dnia 1 lipca 2021 r. dodatek mieszkaniowy przysługuje:
Od dnia 1 lipca 2021 r. dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:
jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
Kryterium metrażowe (pozostaje bez zmian).
Kryterium metrażowe uzależnione jest od liczby osób zamieszkujących w lokalu mieszkalnym.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż 30%.
Wartości powierzchni normatywnej dla lokali w zależności od liczby osób zamieszkujących w tych lokalach przedstawia poniższa tabela.
Liczba osób zamieszkujących w lokalu |
Powierzchnia normatywna |
Powierzchnia normatywna + 30% |
1 osoba |
35 m2 |
45,5 m2 |
2 osoby |
40 m2 |
52,0 m2 |
3 osoby |
45 m2 |
58,5 m2 |
4 osoby |
55 m2 |
71,5 m2 |
5 osób |
65 m2 |
84,5 m2 |
6 osób |
70 m2 |
91,0 m2 |
W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2. |
Do obliczania dodatku ustawa przewiduje możliwość przyjęcia zwiększonej o 15 m2 powierzchni normatywnej lokalu mieszkalnego z uwagi na zamieszkiwanie w lokalu:
Wymagane dokumenty:
- orzeczenie sądu potwierdzające wysokość zasądzonych alimentów,
- w przypadku otrzymywania alimentów w wysokości niższej niż zasądzone- zaświadczenie od komornika o prowadzonej egzekucji,
- oświadczenie w przypadku otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- oświadczenie w przypadku dobrowolnych wpłat alimentów w wysokości zgodnej z orzeczeniem sądu;
Oraz inne dokumenty rozumiane za dochód ; zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych.
Uwaga! Dodatek mieszkaniowy (od 1 lipca) przysługuje osobom, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku. Obecnie jest to kwota 5167,47 zł.
Dodatkowe informacje:
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatek nie może być wyższy od 70 % wydatków na powierzchnię normatywną lokalu oraz nie może być niższy od 0,5% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującej w dniu złożenia wniosku.
W sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego organ ma prawo przeprowadzić wywiad środowiskowy. Pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może zażądać od wnioskodawcy oraz od innych członków gospodarstwa domowego złożenia, oświadczenia majątkowego. Odmowa złożenia powyższego dokumentu przez wnioskodawcę lub którąkolwiek z osób zamieszkujących w lokalu stanowi podstawę do wydania decyzji odmawiającej przyznania dodatku mieszkaniowego, zgodnie z art. 3a oraz art. 4 ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Wypłatę dodatku wstrzymuje się, jeżeli osoba, której dodatek przyznano, nie opłaca na bieżąco różnicy ponad przyznany dodatek.
Dodatek mieszkaniowy wypłacany jest w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Świadczenie jest przekazywane przelewem na konto zarządcy domu, natomiast ryczałt na zakup opału do rąk wnioskodawcy, a na prośbę wnioskodawcy kwota dodatku wraz z ryczałtem jest przekazywana w całości na konto zarządcy domu.
Wydatkami poniesionymi przez osobę ubiegającą się o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie stanowią wydatki poniesione z tytułu: ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, opłat za gaz przewodowy i energię elektryczną dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.
Dokumenty, na podstawie których wypełniono deklarację o wysokości dochodów wnioskodawca ma obowiązek przechowywać przez 3 lata.
Podstawa prawna: