Dodatek elektryczny jest dopłatą do prądu dedykowaną gospodarstwom domowym, które wykorzystują energię elektryczną do ogrzewania mieszkań i domów, za pomocą takich źródeł ciepła jak pompa ciepła, piec elektryczny oraz bojler (z funkcją CO- do ogrzewania mieszkania). Źródło ogrzewania musi być zgłoszone do CEEB (Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków).
Dodatek elektryczny nie obejmuje właścicieli przydomowych mikroinstalacji fotowoltaicznych.
Dodatek elektryczny nie przysługuje gospodarstwom domowym objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego lub dodatku do innych źródeł ciepła, jak pellet, gaz LPG, drewno czy olej opałowy.
Dopłata do prądu jest jednorazowa i przysługuje w kwocie:
- 1000 złotych w przypadku zużycia energii elektrycznej w 2021 roku na poziomie maksymalnie do 5MWh,
- 1500 złotych w przypadku zużycia energii elektrycznej w 2021 roku przekraczającym 5MWh.
Aby uzyskać dodatek elektryczny w podwyższonej kwocie, do wniosku należy dołączyć rozliczenie roczne z przedsiębiorstwem energetycznym (zaświadczenie lub fakturę) potwierdzające zużycie energii elektrycznej w 2021 r. przekraczające 5MWh.
Definicja Gospodarstwa domowego
Gospodarstwo domowe jednoosobowe – tworzy osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca.
Gospodarstwo domowe wieloosobowe – tworzy osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią
zamieszkujące i gospodarujące.
W przypadku, gdy pod jednym adresem zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe - jeden dodatek przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych.
Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek, w terminie do 1 lutego 2023 r..
Wniosek w wersji papierowej należy złożyć w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sycowie przy ul. Wrocławskiej 8.
Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego można złożyć również za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępnić usługę umożliwiającą złożenie wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego za jego pośrednictwem za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej, o której mowa w art. 19e ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego złożony przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej opatruje się zaawansowaną pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu wnioskodawcy z wykorzystaniem certyfikatu, o którym mowa w art. 19e ust. 2a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, wydanego użytkownikowi publicznej aplikacji mobilnej po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 tej ustawy. Wniosek można pobrać PONIŻEJ.
Dodatek wypłaca się w terminie do 31 marca 2023 r.